Bezoekers binden aan jouw evenement doe je zo!

Bezoekers binden aan jouw evenement doe je zo!

Bezoekers binden aan jouw evenement doe je zo!

Voor iedereen die een evenement organiseert is het een spannende vraag: Hoeveel bezoekers zullen er komen en welk percentage van de inschrijvingen haakt af? Het liefst wil je iets neerzetten wat zo succesvol is dat het voor herhaling vatbaar is en waar mensen nog dagen over napraten. Hoe doe je dat en zorg je ervoor dat bezoekers zich binden aan jouw evenement? Dit zijn onze 5 tips:

Tip 1: Specificeer de doelgroep, houd focus

Je kunt een evenement organiseren voor “Top-500 bedrijven” in Nederland, maar dan bestaat er een kans dat voor een gedeelte van de bezoekers het programma niet aansluit bij de verwachting. Beter is om een brancheselectie te maken en vervolgens goed na te denken wie je uitnodigt en welke functieprofiel deze bezoeker heeft. Bedenk maar eens wanneer een evenement voor jezelf succesvol was. Dat was waarschijnlijk een evenement waar je mensen ontmoet hebt die jou begrepen en gelijkwaardig aan je waren, omdat zij in dezelfde wereld werken waar je dagelijks actief in bent.

Tip 2: Stel een programma samen passend bij de doelgroep

Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, toch kan het. Vooral door ruim van tevoren in gesprek te gaan en jouw plannen voor het programma met klanten uit de doelgroep te delen. Misschien komen zijn zelf wel met extra suggesties of kom je erachter dat een bepaald gekozen onderwerp toch minder interessant blijkt te zijn. Hoe je nog meer een passend programma samenstelt? Vooral door het niet allemaal zelf te bedenken, maar ook andere collega’s zoals accountmanagers of medewerkers van de klantenservice afdeling, erbij te betrekken. Zij horen vanuit de praktijk wat er speelt en hebben wellicht ook aanvullende informatie in het CRM systeem opgeslagen.

Tip 3: Zorg voor een ‘ervaringsdeskundige’ of inspirator

Tijdens welk evenement werd je extra geïnspireerd, zodat je er volgend jaar weer naartoe wilt? Meestal is het daar waar een goede gastspreker is was. Bijvoorbeeld van een klant of van iemand met een gepassioneerd verhaal. Het is het antwoord geven op de vraag voor wie jouw bezoekers graag tijd vrijmaken in de agenda.

Tip 4: Denk aan alle zintuigen

De twee toverwoorden zijn “Customer Experience.” Het gaat om de totale klantbeleving van het evenement. Wat zie je, wat hoor je, wat ruik je, wat proef je? Graag adviseren we je op het gebied van complete producties waarbij alle zintuigen geprikkeld worden.

Tip 5: Bouw de energie op naar een hoogtepunt

Deze tip wordt vaak vergeten en vraagt om enige uitleg. Voor elk evenement is het de bedoeling dat bezoekers na afloop met een “Wow-gevoel” de deur uit gaan. Er zijn echter genoeg evenementen die niet inspirerend genoeg eindigen. Dan wordt er de dag erna ook niet over doorgesproken. Zorg dus voor een knallende slotact, zodat bezoekers er op de parkeerplaats nog over napraten. Want pas dan komen ze het volgende jaar weer terug en zullen zij hun prikkelende ervaring delen met anderen.

Veel succes met het binden van jouw bezoekers!

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Ook zin in een evenement? “Met z’n allen” doe je tegenwoordig zo
GROOTS denken, bij kleinere groepen die steeds groter worden…